Incearca noul chat AUDIO-VIDEO la un pret promotional!
BETA
Inregistreaza-te

Angela Cojocaru

Consilier psihologic

Varsta: 54 ani
Expert in: Psihologia cuplului, Psihotraumatologie
Apreciere




Dezvoltare personala: inteligenta emotionala (II)

Poza
27 Septembrie 2011

Legatura dintre Inteligenta Generala (IQ) si Inteligenta Emotionala (EQ)
Multa vreme au existat diferente intre cei care sustin diverse teorii si factori ca fiind in legatura cu coeficientul de inteligenta. Principalele probleme le-au reprezentat raspunsurile la intrebarile de genul: „Este cineva innascut cu un anumit coefficient de inteligenta si nimic nu poate modifica asta?” sau “Este coeficientul de inteligenta o abilitate care poate fi invata si antrenata?” si „De ce anumite persoane inteligente au performante scazute si de ce anumite persoane slab pregatite au performante marite?”.

Nu exista deocamdata raspunsuri clare, dar in general este acceptat faptul ca exista un numar mare de factori de interferenta precum stresul, aptitudinile si imaginea de sine pot influenta performantele si au o influenta si mai mare asupra succesului comparativ cu abilitatile innascute. In prezent, problema este legata nu de cat de mult ai sau de unde provine ceea ce ai, ci ce poti face cu ce ai. Intr-un mod asemanator se pune problema si in cazul Inteligentei Emotionale. Decat sa masuram tot felul de coeficienti, este mai util sa se identifice factorii care impiedica folosirea optima a aptitudinilor care exista si de a invata cum sa se foloseasca acesti factori eficient. Inteligenta Emotionala nu are limite; oricine e pregatit si doreste, poate sa isi imbunatateasca nivelul de inteligenta emotionala.

Educatia emotionala
Educatia emotionala isi are radacinile in miscarea de eliberare afectiva a anilor ’60. S-a estimat atunci ca, in materie de psihologie si motivatie, copilul invata cu atat mai temeinic cu cat pune cat mai repede in aplicare ce a invatat. Educatia emotionala imbogateste aceasta maniera de invatare: emotiile pot fi utilizate in procesul de educare dar si ele, la randul lor, pot fi educate. Tensiunile si traumatismele din viata copiilor se studiaza cu cea mai mare atentie. Formatorii se axeaza pentru inceput pe niste subiecte concrete: respingerea, pofta, disputele. Relatiile interpersonale fac si ele obiectul atentiei, elevii invata sa asculte sis a puna intrebari pertinente, sa poata discuta cu calm, fara sa se infierbante, dar continuand sa isi apere punctele de vedere si opiniile. Copiii pot fi initiati de mici in arta cooperarii, in rezolvarea si negocierea conflictelor, in aflarea situatiilor de compromise. Orice copil este mai fericit si se dezvolta mai bine daca parintii lui ii ofera mijloace de a-si administra sentimentele . in ceea ce ii priveste pe copiii care au probleme emotionale si sociale grave sau care par incapabili sa isi faca prieteni, care se amesteca tot timpul in conflicte sau sunt deprimati, acest tip de ajutor se dovedeste a fi salutar.

Dezvoltarea inteligentei emotionale ne permite sa ne punem in valoare aptitudinile intelectuale, creativitatea. Ne asigura reusita, atat in plan personal, cat si in cel profesional. Sa vedem in continuare care sunt elementele inteligentei emotionale.

1. Cunoasterea emotiilor personale
Cunoasterea emotiilor personale presupune identificarea si exprimarea lor coerenta, intr-un context dat. in orice relatie exprimam informatii, sentimente, fapte, amintiri. Uneori insa, ne este greu sa exprimam clar ceea ce vrem sa spunem sau simtim - nu suntem coerenti, iar alteori ne este greu sa intelegem ceea ce ni se spune - intentia care se ascunde in spatele cuvintelor. Aceste situatii sunt generatoare de conflict.
Pentru a le evita este important sa putem codifica si decodifica mesajele transmise, la nivelul verbal sau non-verbal, astfel incat sa transmitem si sa intelegem corect sensul mesajelor.

2. Gestionarea emotiilor
Gestionarea emotiilor se refera la capacitatea noastra de a alege modalitatea prin care ne vom exprima intr-o anumita situatie. Pentru a ne gestiona emotiile este important sa tinem cont de:
•  Ce exprimam?
•  Cum exprimam?
•  Cand exprimam?
•  Unde exprimam?
•  Cui exprimam?

3. Directionarea emotiilor catre scop
Scopul este criteriul dupa care ne gestionam emotiile. Este important sa tinem cont de ceea ce vrem sa facem sau sa obtinem, in mod concret:
▪ durata in timp - cand vrem sa atingem scopul
▪ participanti - de cine avem nevoie
▪ strategie - ce pasi trebuie urmati
▪ resurse - de ce avem nevoie

4. Empatia
Este capacitatea de a intui sau de a recunoaste emotiile celorlalti. Empatia nu inseamna sa traim emotiile altor persoane, ci sa le intelegem pornind de la experientele noastre.

5. Capacitatea de a construi relatii interpersonale pozitive
Arta inteligentei emotionale se rezuma in cadrul acestei componente. Astfel, avem posibilitatea de a ne crea propriile relatii folosind elementele mentionate pana acum: ne fixam scopurile, ne canalizam energia si emotiile in functie de scop (folosind empatia ca instrument), ne exprimam si identificam emotiile intr-un mod coerent. Vom fi constienti de responsabilitatea noastra si a celorlalti in relatiile interpersonale. Acest lucru ne va ajuta sa reducem conflictele si sa comunicam eficient.

Vezi si: Dezvoltare personala: inteligenta emotionala (I)

Angela Cojocaru
Psiholog medicina muncii, consilier psihologic

 


Numar vizualizari: 1830




Adauga comentariu