Incearca noul chat AUDIO-VIDEO la un pret promotional!
BETA
Inregistreaza-te

Poza specialistului Delia Aldescu (Ciobancan)

Sunt offline

Trimite-mi o intrebare


Program de lucru

  • Luni:
  • Marti:
  • Miercuri:
  • Joi:
  • Vineri:
  • Sambata:
  • Duminica:

Delia Aldescu (Ciobancan)

Consilier marital, Psihoterapeut de familie si cuplu, Hipnoterapeut, Psiho-oncolog, Coach

Varsta: 40 ani
Expert in: Psihologia cuplului, Psihologia copilului, Psihotraumatologie , NLP
Apreciere




Cand copilul nu are incredere in el

Poza
17 Iunie 2011

Va recunoasteti copilul in urmatoarea descriere?

• Se simte mereu inferior si fara putere. Abandoneaza usor in anumite situatii care presupun un efort intens (are vointa slaba).

• Se simte vinovat de fiecare data cand nu reuseste ceva. Se compara mereu cu alte persoane semnificative din viata lui si orice piedica i se pare un esec.

• Nu-si exprima des parerea, prefera sa asculte ideile altora si sa le urmeze. De aceea nu-i place sa puna intrebari sau sa raspunda atunci cand e intrebat.

• Lasat singur aproape ca nu stie ce sa faca, este mereu nemultumit de ceea ce realizeaza.

• Se adapteaza greu la o situatie noua. Se teme sa incerce ceva nou chiar atunci cand un adult se ofera sa-l ajute.

• Este retras, nu se incumeta sa initieze un joc cu alti copii sau se teme sa se joace intr-un grup de teama ca nu va reusi sa castige.
si-a stabilit standarde prea inalte pe care greu le poate atinge.
Isi poate exterioriza frustrarile sau isi atinge scopurile printr-un comportament agresiv (fata de alti copii sau fata de sine), poate apela la minciuna, furt.

• Este extrem de preocupat pentru a fi placut si acceptat de ceilalti.

• Nu este chiar un singuratic, este dependent de prezenta altor persoane din jur chiar daca uneori se multumeste sa stea deoparte.

• Este gelos atunci cand atentia adultilor este indreptata catre alt copil..

• Nu se apara atunci cand este certat sau agresat fizic.

• Are tendinta de a percepe doar partea neplacuta a lucrurilor sau situatiilor "Nu vreau in excursie pentru ca acei copii nu ma plac" ...

Cum incurajam copilul?

Daca se subapreciaza, are o perceptie negativa asupra propriei persoane, atunci...

1. Scoateti in evidenta calitatile sale
. Caracteristici ale aspectului fizic, calitati morale. S-ar putea ca el sa se fi obisnuit sa-si cunoasca doar defectele sau sa se simta incapabil de a reusi datorita lipsei de incredere si apreciere a persoanelor importante din viata lui. Copilul are o imagine despre sine asa cum este vazut de catre ceilalti.

2. Incurajati reusitele copilului in mod corect chiar daca sunt minore.
De exemplu: "Astazi ai vorbit frumos cu vanzatoarea. Bravo." Nu exagerati cu laudele si nu generalizati. Daca de exemplu a spus corect poezia la gradinita, ii spunem: “Ai reusit sa reciti foarte frumos la serbare” nu exageram spunandu-i “Esti cel mai talentat copil de la gradinita. Vei ajunge artist”.

3. Fiti atenti la sentimentele de gelozie si rivalitate dintre frati.
Apreciind prea des realizarile unui copil acesta se va simti in curand superior fratelui sau altui copil din casa. incurajati in mod egal realizarile fiecarui copil si subliniati faptul ca fiecare este unic in felul lui, cu calitatile si defectele sale.

Daca se arata invins inainte de a incepe ceva, nu finalizeaza ceea ce si-a propus, atunci...

1. Asigura-l de dragostea ta si atunci cand greseste.
Nu-l ameninta cu retragerea iubirii si nu-l umili atunci cand a gresit.

2. Incurajeaza-l sa incerce realizarea unor activitati care-i plac si pentru care are aptitudini. Descopera ce talente are copilul tau. Orienteaza-l spre domeniile mai putin competitive in care are sanse mai mari de reusita. incercand sa faca ceea ce-i place va finaliza mai usor ceea ce a inceput si se va bucura de apreciere.

3. Daca greseste nu-l descuraja. Destul se invinovateste singur pentru fiecare greseala. Explicati-i ce importante sunt greselile in invatare. Parintii au experienta vietii, pot vedea in ansamblu situatia. De aceea trebuie sa le explice si copiilor ca o simpla greseala nu inseamna sfarsitul drumului.

4. Incurajeaza-i activitatile intelectuale, curiozitatea de explorare. Cu fiecare experienta noua copilul invata ceva in plus si stiind mai multe se va simti in stare sa rezolve mai bine ce si-a propus. De multe ori copilul se simte nesigur si incapabil de a finaliza o activitate pentru simplul motiv ca nu are cunostintele necesare pentru a aborda situatia respectiva.

5. Daca refuza sa realizeze o sarcina spunand "Nu pot" sau "Nu stiu" atunci explica-i copilului ca nu-i nimic rusinos in a nu cunoaste anumite lucruri. Invata-l cum se procedeaza, fii modelul lui, roaga-l sa te ajute dandu-i indicatii precise.

6. Incearca sa comunici cu el, intreaba-l care sunt motivele pentru care nu poate sa faca un lucru. Poate si-a pierdut interesul, poate nu se simte in stare, poate e prost dispus sau obosit, etc.

7. Da-i si a doua sansa.
Ajuta-l sa incerce din nou.

Daca refuza sa se integreze intr-un grup, prefera sa stea deoparte si sa priveasca, atunci...

1. Lasa-i timp sa se obisnuiasca cu persoanele noi.
Fii alaturi de el daca are nevoie de prezenta ta pana se simte in siguranta. Daca nu se dezlipeste de tine, atunci acorda-i un timp (de exemplu 10 minute) si anunta-l ca dupa expirarea timpului trebuie sa pleci. Precizeza-i si cand te intorci. Respecta ce ai promis.

2. Invata-l cum sa inceapa o conversatie cu un copil. Mergeti la un copil mai mic sau mai singuratic si incepe tu discutia.

3. Copilul este dornic sa relationeze cu alti copii dar nu se simte in stare.
Isi imagineaza ca orice incercare de a intra in vorba cu copiii sau de a se juca se va termina prost. Daca intra in joc vrea sa castige cu orice pret si se teme de esec. De aceea, antreneaza-l in jocuri care nu presupun competitie. incurajeaza participarea la joc si colaborarea cu ceilalti.

Daca nu indrazneste sa puna intrebari aflandu-se intr-un grup, desi are neclaritati, atunci intinde-i o mana de ajutor: “Am impresia ca vrei sa intrebi ceva” sau atunci cand in sfarsit isi face curaj si intreaba ceva, ii spunem: “E foarte interesanta intrebarea ta, am sa ma gandesc la asta”.

Chiar daca copilul nu are incredere ca va reusi in stabilirea de relatii sociale (sa-si faca prieteni noi, sa se integreze in grupa la gradinita) totusi noi, parintii, nu trebuie sa ne descurajam si sa-l tinem pe copil deoparte de multimea de copii. Invita copii de varsta lui la o aniversare, invita prieteni de familie cu copii mici.

Invata-l sa se apere atunci cand este atacat verbal sau fizic. Imaginati-va diverse scenarii si repetati-le acasa, printr-un joc de rol. Ce faci atunci cand cineva iti vorbeste urat? Sau te loveste?

Daca manifesta tulburari de comportament cand nu-i reuseste ceva (se tranteste pe jos, tipa, loveste, triseaza, se pedepseste singur) atunci...

1. Nu te lasa impresionat de manifestarile violente ale copilului. Atrage-i atentia doar ca depaseste anumite limite.

2. Ignora-i comportamentul deficitar dar nu si sentimentele.
Lasa-l sa-ti povesteasca ce s-a intamplat, ce simte el. Poate sa spuna: “Sunt suparat ca nu am castigat eu. Altadata nu mai joc'. Povesteste-i si tu o experienta asemanatoare, prin care ai avut un esec si cum ai reactionat atunci.

“Inteleg foarte bine ce simti, si mie mi se intampla sa ma supar tare atunci cand nu reusesc ceva. Uite cum fac eu sa ma simt mai bine
”. Explica-i ca este firesc sa si pierzi intr-un joc dar ce conteaza este de fapt placerea jocului.

3. Ajuta-l sa-si exteriorizeze furia in mod verbal evitand astfel descarcarea nervoasa intr-un comportament agresiv fata de sine sau de altii.

4. Ajuta-l sa comunice, sa se faca inteles. Copilul apeleaza la forta fizica sau la minciuna atunci cand nu se simte capabil sa-si atinga scopurile altfel... Mai ales copiii care inca nu reusesc sa se exprime verbal foarte bine simt ca nu se pot integra intr-un grup de copii si atunci se impun prin agresivitate.

Indreapta-i atentia catre o activitate pozitiva cu sanse mari de reusita care sa-i consume energia fizica.

In final!
Nu te lasa cuprins de furie si nu-ti pierde cumpatul.
Chiar daca o palma data copilului ne face sa ne simtim mai bine, acest gest nu are nici un rol educativ. Dimpotriva, copilul va invata de la noi ca autoritatea o detine cel care are forta fizica mai mare si nu va ezita sa fie agresiv in viitor cu copiii mai mici (de exemplu).

Delia Ciobancan
Psihoterapeut, Consilier Psihologic
Cabinet Individual de Psihologie Delia Ciobancan
http://cabinet-psihologic-online.ro/



Numar vizualizari: 8003




Adauga comentariu