Incearca noul chat AUDIO-VIDEO la un pret promotional!
BETA
Inregistreaza-te

Poza specialistului Delia Aldescu (Ciobancan)

Sunt offline

Trimite-mi o intrebare


Program de lucru

  • Luni:
  • Marti:
  • Miercuri:
  • Joi:
  • Vineri:
  • Sambata:
  • Duminica:

Delia Aldescu (Ciobancan)

Consilier marital, Psihoterapeut de familie si cuplu, Hipnoterapeut, Psiho-oncolog, Coach

Varsta: 40 ani
Expert in: Psihologia cuplului, Psihologia copilului, Psihotraumatologie , NLP
Apreciere




Psihologia cadourilor sau 'ce se afla in spatele lor?'

Poza
17 Decembrie 2012

Ideea din spatele cadourilor de Craciun a scapat complet de sub controlul financiar. Oamenii isi fac datorii, destul de mari, sa cumpere cadouri, care sunt de multe ori nedorite. Ei simt nevoia de a insira cat mai multe cadouri sub bradul de Craciun sau cu ocazia datei de 25 Decembrie. Dar, inainte de a merge la cumparaturi si a cheltui o mica avere pe cadourile de Craciun, este important de stiut ce se intampla in creierul uman atunci cand se pune problema oferiri de cadouri si cum retailerii valorifica aceste aspecte psihologice.

Cadre universitare din domeniile psihologie, marketing, economie si alte discipline isi fac temele prin studierea oferiri de cadouri si ideea interzicerii cadourilor – copiii, sigur nu vor fi incantati sa auda, ca nu este benefic pentru bunastarea umana.
Noi nu dam daruri doar pentru ca ne pasa de destinatar sau ne simtim obligati sa dam daruri la un anumit moment al anului. Oferirea de cadouri este adanc inradacinata in psihicul nostru si in obiceiurile sociale.

Surprinzator, pentru oamenii de rand, nu primirea de daruri este cel mai insemnat lucru la adulti. Schimbul de cadouri creeaza si consolideaza legaturile emotionale dintre donatori si receptori, spune profesorul Carolyn Costley din departamentul de marketing de la Universitatea Waikato, citand un articol academic intitulat: "If money doesn't make you happy, then you probably aren't spending it right".
De fapt, cercetatorii (Elizabeth Dunn, Daniel Gilbert si Timotei Wilson) au raportat mai multe studii in care oamenii care au cheltuit bani pe altii, erau mai fericiti decat cei care i-au cheltuit pe ei insisi. A  darui, activeaza acea parte a creierului asociata de obicei cu primirea recompenselor. Cadourile pot impacheta si alte mesaje importante pe langa acestea. Ele pot fi simbolice, functionale si experimentale sau un amestec din cele trei.

Daca un barbat daruieste cercei cu diamante sotiei sale de Craciun, de exemplu, este un act mai mult simbolic, dar, de asemenea, functional si experimental.

Alegerea cadoului difera in functie de etapa unei relatii dintre doua persoane (sau organizatii). Cineva care doreste sa stabileasca o relatie va da un cadou diferit decat o alta persoana care este in relatie, care doreste sa o mentina sau care incheie relatia. De aceea, de exemplu, vom da flori sau bomboane de ciocolata la o prima intalnire, mai degraba decat lenjerie sexy. Comerciantii cu amanuntul sunt foarte constienti de acest lucru si de psihologia consumatorului si incearca sa transmita mesaje publicului cumparator cum ca bunurile sau serviciile lor sunt cadouri excelente, deoarece bifeaza standardele sau tiparele potrivite.

Problema comerciantilor cu amanuntul este faptul ca fac produsele/serviciile atragatoare pentru cumparatorul care ar putea avea un anumit mesaj pe care vrea sa-l transmita, dar care receptorul nu doreste sa-l primeasca. in viata reala, de exemplu, un prieten mi-ar putea darui o cutie luxoasa cadou cu produse pentru ingrijirea parului. Eu, pe de alta parte, metaforic vorbind, pot tresari de groaza la primirea unor chimicale impachetate in ambalaje inutile. Prietenul meu mi-a dat ceva ce si-ar dori el sa primeasca sau, a plecat disperat intr-un magazin de vanzare cu amanuntul pentru a-mi lua un cadou si distribuitorul a gasit o "solutie" la problema lui.

Daca distribuitorul si cumparatorul ofera cadoul corect este o situatie win-win. Cu toate acestea, inchipuiti-va un scenariu in cazul in care un sot ajunge la magazin in ultimul minut, disperat de a gasi un cadou pentru sotia sa si cumpara un cadou manipulat de mesajul de marketing al distribuitorului. “Luati-l gresit si va aflati in necazuri pentru tot restul anului.”

Cadoul primit de multe ori vine cu un sentiment de suparare. Acest sentiment vine din faptul ca cealalta persoana nu intelege relatia. Ea nu a ascultat sau nu a luat in considerare perspectivele celuilalt.

Invers, un cadou este deosebit de semnificativ atunci cand receptorul considera ca datatorul stie si alege un cadou care corespunde cu dorintele sau relatia lor.

Intr-un studiu raportat de British Psychological Society, Harvard si Stanford s-a constatat ca oamenii sunt mai fericiti, daca li s-a cumparat pur si simplu ceva din lista lor de dorinte.

La 200 de perechi de participanti li s-a cerut sa-si aminteasca de cadourile de nunta date si primite.
Cei care au primit cadouri de pe lista lor de nunta au fost mult mai apreciate decat cei care au dat cadouri surpriza, ce nu au fost cerute.
Cei care au dat daruri au crezut, in mod gresit, ca darul a fost apreciat la fel de mult, chiar daca nu a fost in lista de nunta ci a fost propria lor selectie.

In timp ce unii oameni intruchipeaza intregul spirit de a da si a darui de Craciun, nu exista nici un altruism adevarat in oferirea reciproca de cadouri. Daruirea devine un schimb.

Exista, de asemenea, o parte intunecata a daruirii. Comportamentul de a face schimb de cadouri poate fi problematica - in special pentru persoanele nevoiase psihologic si destinatarii lor. Ele pot impovara financiar si psihologic, prin a darui prea mult, si pe cel care da si pe cel care primeste. Oferirea de cadouri se poate baza pe dorinta de a ancora in viata lor o persoana, pe care o momesc prin intermediul cadoului pe care il dau.

Cadourile pot crea si pot exacerba conflicte interpersonale. Din pacate, destinatarii saraci se simt obligati sa ofere daruri la acelasi nivel in ceea ce priveste valoarea in bani, frecventa de a darui sau numarul de cadouri, pentru a evita conflicte.
Oamenii pot deveni in timp prinsi in ritualuri. Un exemplu czlasic sunt oamenii care simt nevoia de a da cadouri de aceeasi valoare ca si cele pe care le primesc.

In mod ironic, cadourile bine alese sunt apreciate indiferent de cat au costat. Ele au ceva ce daruitorul le-a atasat la ele.
Psihologia oferirii de cadouri este foarte interesanta atunci cand vine vorba de copii. Copilul, poate alege un cadou functional, dar mama acorda o multime de simbolism si va simti nevoia sa cumpere copilului o cravata hidoasa, de exemplu.
in timp ce parintii pot da unui copil un cadou pe care el de fapt il vrea, ei dau de multe ori cadouri suplimentare, cum ar fi cele educationale, pentru ca ei cred ca asa ar trebui.

Este comun pentru bunici in a oferi cadouri destinate socializari unui copil, este si motivul pentru care, probabil, copiii de multe ori prefera cadourile alese de bunici.

"Copiii nu vor sa fie educati sau socializati", spune Andrew Parsons.
Daca parintii regizeaza oferirea de cadouri, si parintele iese cu copiii pentru a le cumpara, este un real teren minat.
Cati soti, de exemplu, au posibilitatea de a alege un cadou potrivit pentru sotiile lor, sa nu mai vorbim de a da sfaturi cu privire la alegerea cadourilor cumparate de copii pentru ea?

In timp ce eu cred in mod logic ca intr-adevar ar trebui limitat numarul de persoane la care se dau cadouri, exista, de asemenea, un alt mesaj de a nu da deloc. Ar putea fi spus ca nu se vrea a dezvolta o astfel de relatie.

In cazul in care aceasta idee are legatura cu finantele personale, succesul este de a cheltui banii cu intelepciune. E frumos sa dati daruri. Dar care este punctul culminant in a cheltui 20, 80, 200 sau 2000 de lei pe ceva ce cealalta persoana nu vrea?

Sau pentru acele persoane ale caror finante sunt in negru, ideea este sa se gandeasca la oportunitati de cost versus pierderea dobanzii la cheltuieli.

Notiuni de baza, in oferirea de cadouri dorite, nu sunt grele de obtinut. E o chestiune de a cere celeilalte persoane ce vrea si/sau de a asculta ce isi doreste.

In timp ce unii oameni urasc conceptul modern de liste cu dorinte (desi copiii nostri de mici sunt sfatuiti sa isi exprime dorintele sau sa scrie scrisori mosului), tichete cadou si re-daruirea (renuntarea la ceva ce nu vrei si a-l da altcuiva), acestea sunt in multe cazuri o abordare mai sensibila financiar pentru oferirea de cadouri.


Delia Ciobancan,
Psihoterapeut, Consilier Psihologic

Cabinet Individual de Psihologie Delia Ciobancan
http://cabinet-psihologic-online.ro/


Numar vizualizari: 3085




Adauga comentariu

Delia Aldescu
Joi, 25 Decembrie 2014, ora 15:13
Dar daca i-ai da voie prietenei tale sa se supere? Sau crezi ca i-ai scris ceva cu rost de suparare?
andrada
Miercuri, 04 Septembrie 2013, ora 22:30
buna, prietena mea sa suparat pe ceea ce am scris in felicitare iar eu in aceea felicitare am scris doar cuvinte frumoase despre ea , eu nu mai inteleg nimic si cred ca voi merge pe ideea de a nu mai face deloc cadouri si de a nu mai primi .